مبانی وب شامل چهار اجزا است که آنهارو نام بردیم حال با تعریف اونا در خدمت شما هستیم
1-پیج رنک گوگل چیست؟
مفهوم پیج رنک گوگل چیست؟
گوگل برای تعیین اهمیت صفحات از
پیج رنک استفاده میکند که یکی از فاکتورهای اصلی برای رتبه بندی نتایج
گوگل است. پیج رنک (Page Rank) توسط بنیانگذاران گوگل Larry Page و Sergey
Brin در استنفورد مطرح شد. و در واقع اصطلاح پیج رنک نیز از اسم لری پیج
گرفته شده است.
پیج رنک چگونه محاسبه میشود؟
تئوری مدیران گوگل این بود که
صفحاتی با لینک ورودی زیاد صفحات مهمتر و با اهمیتی هستند. الگوریتم آنها
لینک های ورودی را بعنوان یک رای مثبت به سایت در نظر میگیرد. میزان تاثیر
یک لینک ورودی بر پیج رنک شما به عوامل مختلفی مانند پیج رنک صفحه لینک
دهنده، تعداد صفحات لینک شده در آن و نوفالو نبودن لینک ها بستگی دارد.
البته این معیار تا حد زیادی
قابل قبول است زیرا داشتن لینک خروجی زیاد به این معنی است که حساسیت زیادی
بر معرفی منابع در سایت وجود نداشته است.
اهمیت پیچ رنک چقدر است؟
Page Rank یکی از چندین عامل
موثر بر رتبه بندی نتایج گوگل است و تاثیر زیادی بر آن دارد، از طرف دیگر
این فاکتور که عددی بین ۱ تا ۱۰ است معیار مناسبی برای تعیین میزان محبوبیت
و اعتبار سایت شما از دید بازدیدکنندگان خواهد بود که تاثیر زیادی بر جذب
تبلیغات در سایت خواهد داشت.
معایب پیج رنک چیست؟
پس از مدتی افراد بخوبی راههای
افزایش پیج رنک را شناختند و با استفاده از تکنیک هایی مانند گوگل بمب و
تبادل لینک، کارایی این معیار را زیر سوال بردند ولی در حال حاضر گوگل
سایتهایی را که در آنها تعداد زیادی لینک به صفحات غیرمرتبط وجود دارد را
شناسایی و جریمه میکند و با اینکار جلوی افزایش غیرواقعی پیج رنک را گرفته
است. به همین دلیل از تبادل لینک با سایتهای غیر مرتبط و ثبت سایت در
دایرکتوری هایی که پیج رنک گوگل بالایی ندارند جدا خودداری کنید زیرا موجب
کاهش اعتبار سایت شما خواهد شد.
پیج رنک سایت من چند است؟
در طول هرسال گوگل چهار بار پیج
رنک صفحات را با یک عدد بین ۱ تا ۱۰ مشخص میکند. این معیار برای هر صفحه
جداگانه تعریف میشود و مربوط به کل سایت نیست. تنها تعداد کمی صفحه با پیج
رنک ۱۰ وجود دارند. برای تعیین Page Rank سایت خود یا دیگران میتوانید از افزونه های مرورگر یا سایت های بررسی سئو مانند moonsy یا ابزار فارسی و رایگان سئوسیما استفاده کنید.
برای افزایش پیج رنک چه کاری باید کرد؟
بهترین راه برای افزایش پیج
رنک، کسب لینک ورودی به سایت از صفحاتی با پیج رنک بالا است. شما میتوانید
با دیگران تبادل لینک کنید ولی این کار را فقط با صفحات مرتبط و به تعداد
محدود انجام دهید. سایت خود را دایرکتوری های معتبر مانند Open Directory Project ثبت کنید.
افزایش پیج رنک گوگل با ثبت در دایرکتوری
شما میتوانید با لینک کردن
صفحات داخلی سایت خود به یکدیگر بر پیج رنک آنها بیافزایید ولی استفاده بیش
از حد از این تکنیک بر پیج رنک گوگل شما تاثیر منفی خواهد گذاشت و در
نهایت تولید محتوای مفید و مناسب راهی مطمئن برای کسب لینک ورودی از دیگر
سایتها میباشد.
2-سئو چیست؟
مفهوم سئو:
زمانی که شما در یک موتور جستجو به
دنبال یک موضوع خاص می گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب
سایتها دارای رتبه های بالاتری می باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می
شوند و این یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و
فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور
جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید.
اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود
که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود
استفاده می کنند. بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر معروف شاید
بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که با وب آشنایی هر چند کمی دارند، حداقل
برای یک بار هم که شده واژه SEO را شنیده اند. اما SEO چیست؟ معنای لغوی
SEO که مخفف Search Engine Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می
باشد. SEO یعنی تولید کردن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و
فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این است که شما در نتایج یک موتور
جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی
می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد
نظر خود استفاده می کنند. متا تگهای سئو سئو وب سایت دایرکتوری های سئو موتور جستجو سئو عنکبوت سئو روبات سئو اسپایدر سئو خزنده سئو
به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو
نگاه می کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این
مسأله الزامی است که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه مناسب،
تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و
کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند. موتورهای جستجو
صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و فهرست بندی می
کنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمی کنند. برای مثال
اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن
است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که متخصصان بهینه سازی
موتورهای جستجو انجام می دهند، پیگیری تمام تغییرات عملکرد داخل موتورهای
جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر طبق این تغییرات بهینه
سازی کنند.
به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی
مختلف خود را تابع این موتورها قرار می دهند. هنگامی که شما یک طراح برای
طراحی سایت تجاریتان انتخاب می کنید، شما باید از این طراح درباره بهینه
سازی موتورهای جستجو سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه
سازی برای موتورهای جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتی که
این کار طولانی تر از طراحی هایی که شما بیش از این داشته اید، نیست. این
کار خیلی آسان تر و معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی
وب قرار می گیرد، شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو شود.
چرا SEO مهم است؟!
چرا
بهینه سازی برای موتورهای جستجو مفید می باشد. موارد ذیل برخی از دلایل این
موضوع می باشند: برتر بودن در نتایج جستجو مشتری های زیادی را به دیدار از
وب سایت شما دعوت می کند. ۸۷ در صد تمام بینندگان شما از یک صفحه یک وضعیت
دارند. ۹۱ در صد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده می کنند.
طبق آخرین تحقیقات بیش از ۲۵۰ میلیون جستجو در روز در کشور انگلیس انجام می
گیرد. ۷۳ در صد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز می شود. ۵.۳
بیلیون از وب سایت با هم بر سر رقابت پول هستند، اما واقعیت این این است که
فقط کسرهای از یک درصد به صفحه اول می رسند.
چه کسانی به SEO احتیاج دارند؟
هر وب سایتی که به سوی تجارت و
بازرگانی حرکت می کند، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه
سازی کند. هدف نهایی یک وب سایت جلب کاربران اینترنتی می باشد، و مطالعات
نشان داده است که پهنه عظیمی از کابران اینترنتی وب سایت ها را در موتورهای
جستجوی پیدا کرده اند. اگر شرکت شما نظر به ساخت یک وب سایت جدید و یا به
روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت
باید SEO را در الویت قرار دهید. به خاطر داشته باشید که SEO شما را به
مسابقه بزرگ می برد و شما را در بازار معرفی میکند.
3-الکسا چیست؟
مفهوم الکسا:
الکسا یک وب سایت آنالایز کننده ترافیک وب سایت ها است و وب سایتها را بر اساس تعداد بازدید کاربران رتبه بندی می کند.
الکسا در سال 1996 توسط 2 نفر به نامهای Brewster Kahle و Bruce Gilliat پایه گذاری شد.
نام الکسا الهام گرفته از Royal Library of Alexandria بزرگترین کتابخانه مصر باستان قبل از میلاد یا کتابخانه سلطنتی اسکندریه است.
در سال 1999 الکسا توسط شرکت آمازون به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری شد و
بعد از آن همکاریهایی با گوگل، مایکروسافت، پروژه دایرکتوری بازDMOZ و ...
داشته.
الکسا چگونه کار می کند؟
بی شک یکی از مهمترین ابزارها برای هر مدیر آمار است.
الکسا هم آمار ارائه میکند، روش کار الکسا ساده است و شاید غیر منصافنه به نظر برسد، ولی آمار الکسا خصوصا در رتبه های زیر 100 هزار بسیار به واقعیت نزدیک است و از همین رو مورد توجه وب مستر ها قرار گرفته.
الکسا بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب
کرده اند، به وب سایتها رتبه می دهد و امکان بررسی آمار و تعدا بازدید
کاربرانی که این نوار ابزار را نصب نکرده باشند، ندارد.
هر چند الکسا در توصیف خود به سایر منابع نیز اشاره نموده ولی واضح نیست چه منابع دیگری برای الکسا اطلاعات جمع آوری میکنند:
\"Alexa computes traffic rankings by analyzing the Web usage of millions of Alexa Toolbar users and data obtained from other, diverse traffic data sources\"
به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایتهای اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه
خود مثلا ایران جزو 50 یا 100 وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده
ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود زیرا وب سایتهای دیگر سعی
می کنند با پیدا کردن سایتهای پر ترافیک از آنها برای دریافت لینک یا
نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش در آمد و ارزش سایتهای پربازدید
خواهد شد.
رتبه ترافیکی الکسا چیست؟
رتبه الکسا یا جایگاه در لیست الکسا بر
اساس مجموع بازدیدهای 3 ماه گذشته از یک وب سایت توسط میلیونها کاربری که
تولبار یا نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند می باشد، به
نحوی که کاربری که نوار ابزار را نصب کرده به هر صفحه ای که سر می زند یک
مورد بازدید برای آن صفحه از آن سایت ثبت می شود و با توجه به نوع ورود به
صفحه، اینکه از جایی لینک شده یا مستقیم وارد شده و ... این اطلاعات در
الکسا ذخیره می شوند.
در اولین گام الکسا یک میزان Reach ریچ و دوم تعداد بازدید از هر صفحه وب
در طول روز را محاسبه می کند و اصل رتبه بندی الکسا بر اساس همین 2 مورد
است.
Reach یا ریچ در الکسا چیست؟
Reach ریچ میزانی برای اندازه گیری درصد بازدید کل کاربران اینترنت در جهان است.
در مثال بالا ریچ کاربران سایت یاهو در یک هفته اخیر کمتر از 20 درصد و در
یکماه گذشته بیش از بیست درصد بوده است. و یعنی در ماه گذشته بیش از 20
درصد از کاربران کل اینترنت از سایت یاهو بازدید داشته اند.
pageviews یا بازدید از صفحات در الکسا چیست؟
الکسا تعداد صفحات بازدید شده توسط بازدید کنندگان سایت را pageviews در نظر می گیرد.
نکته:چندین بازدید از یک صفحه توسط یک کاربر در طول روز فقط یک بازدید محاسبه خواهد شد.
در مثال تصویر پایین تعداد میانگین بازدید صفحات در 3 ماه گذشته حدود 6.8 بوده است:
میانگین بازدیدهای منحصر به فرد هر کاربر در طول روز است و در مثال پایین تعداد صفحات بازدید شده هر کاربر حدود 15.6 است:
ایندکس شدن در موتورهای جستجو یعنی چه؟
همانطور که از نام آن پیداست ، ایندکس شدن یعنی قرار گرفتن و پیدا شدن صفحات سایت شما و یا لااقل مهمترین آنها درموتورهای جستجو مانند یاهو ، گوگل ، بینگ و …..
سرعت
این موضوع اهمیت بسیار ویژه ای دارد ، چرا که وقتی مطلبی در سایت درج
میشود ( بخصوص اگر حالت خبر و اطلاع رسانی باشد ) مهم است که در اولین
ساعات در جستجو ها یافت شود . برای اینکه رباتهای موتور های جستجو را به سر
زدن به سایت خود عادت دهید و صفحات سایت شما زودتر ایندکس شوند نکاتی را در نظر بگیرید .
۱ – سایت خود را به صورت منظم ، به روز رسانی کنید .
۲ – لینک سایت خود را در سایتهای بزرگ تر و پر بیننده درج کنید .
این کار میتواند هزینه داشته باشد مثل تبلیغات در سایتهای بزرگ و یا میتواند نداشته باشد . مثلا” حضور در شبکه های اجتماعی ، درج خبر یا مطلب با لینک سایت شما در سایتهای دیگر ، ساخت کتابهای دیجیتال و یا ویدئو و انتشار آن در اینترنت ، عضویت و فعالیت در فوروم
های مرتبط با سایت شما و اشتراک در مطلب نویسی ، قرار دادن لینک سایت شما
در امضایتان در فرومها ، ارسال دیدگاه و نظر در وبلاگها و ….
۳ – استفاده از نقشه سایت ( sitemap ) که با ایکس ام ال (XML ) ، ویا با اچ تی ام ال ( HTML )، طراحی شده باشد .
4 – تغییر ندادن آدرس صفحات ، دومین و یا سرور تا آنجا که ممکن است .
اینها نکات ابتدایی برای ایندکس شدن بهتر سایت شماست …
امیدوارم این مبانی رو هم یاد گرفته باشید تا در روز بعد به قسمت بعدی رجوع کنیم