گاهی مواقع که لاستیکهای موتور نیاز به تعویض دارند، اغلب افراد ترجیح میدهند که این کار را خودشان انجام دهند. در صورتی که شما نیز قصد تعویض لاستیکهای موتور خود را دارید، آموزش نحوه تعویض لاستیکهای موتور که در ادامه خواهد آمد را دنبال کنید.
در ابتدا باید اشپیل روی محور چرخی که لاستیک آن آسیب دیده است به وسیله اشپیل کش جدا و سپس مهرهای که روی محور قرار دارد را باز کنید.
حال زنجیری که روی چرخ دنده قرار دارد را به راحتی از کنار چرخ دنده بیرون بکشید.
مهره چرخ را که در مرحله قبل باز کردهاید، به وسیله یک چکش لاستیکی چند ضربه به چرخ بزنید تا از محور خود خارج شود. زمانی که به اندازه کافی حرکت کرد، آن را با دست جدا کنید.
پس از جدا کردن چرخ، باید والف تیوب را با استفاده از ابزار مخصوص جدا و هوا تیوب را به صورت کامل خالی کنید. به وسیله آچار ۱۲ میلیمتر میتوانید مهره الف را باز کنید. مهره را جدا نکنید، فقط آن را تا حدممکن شل کنید.
پس از خالی شدن هوا تیوب به صورت کامل، طوقه را از دو سمت آزاد کنید و لاستیک را به پایین فشار دهید تا از طوقه فاصله بگیرد. سپس در دو سمت چرخ محلول آب و کف را بین طوقه و لاستیک بریزید. یک میله بلند و فلزی را در بین طوقه و لاستیک فرو کنید. به خوبی آن را قرار دهید و با اهرم کردن آن، لاستیک را بلند و دور کنید.
همانند مرحله قبل میله را در میان طوقه و لاستیک قرار دهید و با اهرم کردن آن، لاستیک را خارج کنید.
وقتی یک قسمت از لاستیک را خارج کردید، میله فلزی را تا حدود ۱۵ سانتیمتر حرکت دهید و اهرم کردن آن را مجددا تکرار کنید. به همین صورت ادامه دهید تا تمامی لاستیک از طوقه خارج شود.
حال تیوب جدید را وارد لاستیک کنید. والف هوا را وارد سوراخ درون طوقه کرده و یکی از مهرهها را روی آن قرار دهید. سپس مقداری هوا را وارد تیوب کنید.
حال مانند مراحل پیشین عمل اهرم کردن میله فلزی را تکرار کنید؛ با این تفاوت که این دفعه لاستیک را به داخل برگردانید. حتما مراقب باشید که تیوب بین طوقه و لاستیک گیر نکند.
زمانی که لاستیک همانند قبل وارد طوقه شد، هوا بیشتری را وارد کنید؛ این کار منجر به بیرون آمدن بیدلاک میشود. حالا میتوانید مهره بیدلاک را نیز ببندید، اما آن را محکم نکنید. از وجود فشار هوا مناسب در لاستیک و انجام شدن همه مراحل به درستی مطمئن شوید. سپس میتوانید مهرههای میله شیر هوا و بیدلاک را محکم کنید و پس از محکم کردن شیر هوا، مهره دوم را ببندید.
حالا چرخ آماده نصب دوباره است. در هنگام نصب چرخ از قرار گرفتن اسپیسرها در جای مناسب خود اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید که زنجیر روی چرخ دنده قرار میگیرد. در آخر حتما اطمینان حاصل کنید که دیسک ترمز داخل پدهای ترمز قرار دارد.
مهره روی محور چرخ را ببندید و اشپیل را روی آن قرار دهید. حال موتور شما آماده به حرکت است.
منبع: ایران موتور مگ