- صفحه اصلي قالب گراف
- انجمن
- آپلود سنتر
- تبليغات
- ورود
- عضويت
- خوراک
- نقشه
- تماس با ما
- ارسال پيام به مدير در انجمن ghalebgraph@gmail.com\09394943902
سلام
امروز یه مقاله درباره سئو براتون اماده کردم
امیدوارم مفید باشه
معرفی سئو:
سئو عبارت جایگزین SEO است که وبمسترهای ایرانی آنرا ابداع
کردهاند.این عبارت از نظر زبان فارسی غلط هست و عبارت معادل SEO باید
عبارت مخفف اسایاو باشد اما بدلیل تلفظ و نوشتار راحت تر در بین
وبمسترهای پارسی زبان از عبارت سئو استفاده میشود.
معنای لغوی سئو در معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization
است نفهته است، عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای
موتور جستجوگر پس معنی لغوی عبارت SEO و سئو هم بهینه سازی برای موتور
جستجوگر میباشد.بهینه سازی برای موتور جستجوگر به عملیاتی گفته میشود که
سایت را قابل فهم تر برای موتورهای جستجوگر میکند. و این فهم بیشتر باعث
ارتقا رتبه و رسیدن به رتبه مناسب سایت است.
سئو به مهندسی معکوس الگوریتمهای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گفته
میشود. با مهندسی معکوس فاکتورهای رتبه بندی مشخص میشوند و با رعایت این
فاکتورها باعث افزایش رتبه سایت و حتی رسیدن به رتبه نخست نتایج جستجو
میشود.
زمانی که شما در یک موتور جستجو به دنبال یک موضوع خاص می گردید حتما
متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب سایتها دارای رتبه های بالاتری می
باشند و در صفحات اولیه نمایش داده می شوند و این یعنی تولید کردن صفحات
وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات وب این
است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته باشید.
اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو
برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند. بهینه سازی وب
سایت برای موتورهای جستجوگر معروف شاید بتوان گفت که تقریبا همه افرادی که
با وب آشنایی هر چند کمی دارند، حداقل برای یک بار هم که شده واژه SEO را
شنیده اند. اما SEO چیست؟ معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine
Optimization است، بهینه سازی موتور جستجو می باشد. SEO یعنی تولید کردن
صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند. بهینه سازی صفحات
وب این است که شما در نتایج یک موتور جستجوی بزرگ بیشترین امتیاز را داشته
باشید. اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای
جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند.
به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو
نگاه می کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این
مسأله الزامی است که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد.
علم بهینه سازی موتور جستجو در مورد روشهای فنی مانند عنوان صفحه
مناسب، تگ ها و متا تگ ها، کلمات کلیدی و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب
سایت و کلاً محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، مطالعه می کند.
موتورهای جستجو صفحات وب را به وسیله نرم افزار خزندگی (عنکبوت) پیدا و
فهرست بندی می کنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزندگی یک جور کار نمی
کنند. برای مثال اگر صفحه وب شما در یکی از موتورهای جستجو امتیاز بالایی
داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها این چنین نباشد. یکی از کارهایی که
متخصصان بهینه سازی موتورهای جستجو انجام می دهند، پیگیری تمام تغییرات
عملکرد داخل موتورهای جستجو است. بنابراین آنها میتوانند صفحات وب را بر
طبق این تغییرات بهینه سازی کنند.
به علاوه آنها همراه با تغییرات موتورهای جستجوی مختلف خود را تابع این
موتورها قرار می دهند. هنگامی که شما یک طراح برای طراحی سایت تجاریتان
انتخاب می کنید، شما باید از این طراح درباره بهینه سازی موتورهای جستجو
سوال کنید و باید از او بخواهید بر طبق اصول بهینه سازی برای موتورهای
جستجو ساخت صفحات وب سایت شما را شروع کند. در صورتی که این کار طولانی تر
از طراحی هایی که شما بیش از این داشته اید، نیست. این کار خیلی آسان تر و
معقول تر است که شما در همان بار اول که سایتتان بر روی وب قرار می گیرد،
شامل بهینه سازی برای موتورهای جستجو شود.
سئو (بهینهسازی موتور جستجو) به معنای فریب و یا دستکاری موتورهای
جستجو با روشهای غیر اخلاقی نیست. آنها برای کمک کردن به بهبود رویت و
ارتباط وب سایتها در نتایج جستجوی طبیعی با هدف رسیدن به رتبهبندی بالا،
ایجاد شدهاند.
سئو را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک وب سایتها
دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در
صفحه نتایج جستجو، میپردازد.
سئو فرآیند سادهای نیست که به راحتی پیادهسازی شود زیرا نیازمند دانش
زیاد، علم پیش زمینهای و صبر است. موتورهای جستجو با تغییر مداوم
الگوریتمهای رتبهبندی خود غیر قابل پیشبینی هستند؛ بنابراین وظیفه
مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است.
الگوریتم رتبهبندی گوگل دارای بیش از ۲۰۰ معیار جهت رتبهبندی یک سایت
است. از این رو مهندسین سئو میبایست مهمترین این معیارها را جهت
پیادهسازی موفق سئو بدانند.
پیشینه سئو:
علم سئو در اواسط دهه ۱۹۹۰ توسط وبمسترهای سایتهای بزرگ شروع شد. در
ابتدا همه وبمسترها میبایست تمام صفحات خود را برای آمدن خزنده ها به سایت
آنها ثبت می کردند تا در نهایت صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته
می شد.در این روزها هنوز سوال سئو چیست در ذهن وبمسترها ایجاد نشده بود.
وبمسترها خیلی زود به اهمیت داشتن رتبه بالاتر در نتایج جستجو و مشاهده
شدن سایت خود در نتایج جستجو درک کردند و به رسمیت شناختن، همین طور شد که
سئو هم برای وبمسترهای کلاهسیاه و هم کلاهسفید مهم تلقی شد.به گفته
تحلیلگر صنایع Danny Sullivan،عبارت “search engine optimization ” (
بهینه سازی موتورجستجو ) احتمالا از سال ۱۹۹۷ استفاده شده است.اولین کسی که
به سوال سئو چیست پاسخ داد و مطالبی درباره بهینهسازی موتور جستجو توسط
نوشته است John Audette است و شرکت خود را به عنوان گروه بازاریابی
چندرسانهای در یکی از صفحات سایت MMG در تاریخ آگوست ۱۹۹۷ ثبت کرد.
Larry Page و Sergey Brin در چهارم سپتامبر سال ۱۹۹۸ گوگل را تاسیس
کردند.گوگل بخاطر طراحی ساده ای که داشت توانست تعداد فزایندهی طرفداران
وافادار مجذوب خود کند.گوگل هم فاکتورهای خارج از صفحه سایت ( مثل پیجرنک و
تحلیل لینکهای ورودی ) و هم فاکتورهای درون صفحه سایت ( مانند تعداد
تکرار کلمات کلیدی، متا تگها ، عنوانبندیها ، لینکها و ساختارسایت ) را
برای تولید نتایج جستجوی خود در نظر گرفت تا بتواند با دستکاریهای
وبمسترها برای رتبه کذایی جلوگیری کند.
در سال ۲۰۰۴ میلادی، موتورهای جستجوگر طیف گستردهای از عوامل نامعلومی
در الگوریتم رتبهبندی خود گنجاندند تا از دستکاریها جلوگیری کنند و اثر
آنها را در رتبهبندی کاهش دهند.
در ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی، روزنامه “نیویورک تایمز” اظهار داشت گوگل برای رتبهبندی سایتها، بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده می کند.
در سال ۲۰۰۵ میلادی، گوگل شروع به شخصیسازی نتایج جستجو برای هر کاربر
کرد.این شخصیسازی براساس سابقه جستجوی کاربرانی که در سایت گوگل ورود
(لوگین) کرده اند ایجاد می شود.
در سال ۲۰۰۸ میلادی، Bruce Clay گفت که : ” رتبهبندی مرده است.” به دلیل شخصیسازی نتایج جستجو.
با رشد مداوم اینترنت موتورهای جستجوی جدیدتری ظاهر میشدند که از
الگوریتمهای رتبهبندی پیچیدهتری استفاده میکردند. این الگوریتمها با
معیار تراکم کلمه کلیدی ( تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در یک
صفحه استفاده شده تقسیم بر تعداد کل کلمات صفحه) و برچسبهای شبیه
key-words برای فهم محتویات وب سایتها استفاده میکردند. به دنبال این رشد
سئوبرای بیشتر دیده شدن سایتها فعالیت خود را شروع کرد. با توسعه
رتبهبندی صفحات توسط موتورهای جستجو، مهندسین سئو به دنبال پیدا کردن
راههایی جهت تاثیرپذیری در رتبه بندی این موتورها چه با استفاده از
روشهایاخلاقی و چه غیر اخلاقی روی آوردند.
یک مقاله که توسط نیویورک تایمز در نوامبر سال ۱۹۹۶ چاپ شد راجع به
توسعهدهندگان وب صحبت کرد که برای قرار گرفتن در بالای صفحه نتایج جستجو
از روشهای غیر اخلاقی سئو استفاده میکردند. این مقاله توضیح میدهد که
چگونه توسعهدهندگان وب به راحتی یک سایت را به همراه کلمات کلیدی ویژه که
معمولا در پشت گرافیک سایت پنهان شده است، بارگذاری میکنند که در نتیجه
موتورهای جستجو این کلمات کلیدی را شمارش کرده و رتبه بندی سایت را افزایش
میدهند.
همان طور که گفته شد بدست آوردن رتبهبندی بالا برای کلمات کلیدی خاص
در اوایل کار خیلی راحتی نسبت به امروز بوده است. با بکار گیری روشهای غیر
اخلاقی در آن زمان قرار گرفتن در بالای لیست نتایج جستجو تضمین شده بود.
امروزه الگوریتمهای موتورهای جستجو پیچیدهتر شدهاند و خیلی سخت است که
مهندسین بهینهسازی بتوانند موتورهای جستجو را دستکاری کنند، البته این
بازی موش و گربه بین مهندسین سئو و موتورهای جستجو امروزه نیز وجود دارد و
ادامه پیدا خواهد کرد.
اهداف سئو:
هدف سئو کمک به وب سایتها در بدست آوردن محل بالا در نتایج جستجوی
طبیعی و افزایش ارتباط بین صفحات و کلمات کلیدی وارد شده توسط کاربران است.
نمایش دادن بیشترین صفحات مرتبط با پرسوجوی جستجوی وارد شده دارای
مزایای زیادی هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو است که در آن کاربر
بیشترین نتایج مرتبط جستجو شده را پیدا میکند و موتور جستجو قابل اعتماد
میشود چرا که الگوریتم آن بیشترین صفحات مرتبط را نشان میدهد.
بعد از اینکه سئوبرای بهبود رتبهبندی سایتها در نتایج جستجوی طبیعی
کار خود را شروع کرد، این فرآیند نیازمند دانش و زمان برای پیادهسازی
روشهای خود شد. زمان، بزرگترین سرمایهگذاری اولیه برای بهینه شدن سایت و
یا یک صفحه است.
بسته به اینکه چگونه کلمات کلیدی رقابتی در بهینه سازی مورد استفاده
قرار میگیرند، سئو هفتهها یا ماهها طول میکشد تا به نتیجه برسد. اگر چه
ممکن است نتایج بهینهسازی جستجو به سرعت دیده نشود ولی در دراز مدت
مزایای سئو باعث افزایش رتبهبندی سایت و افزایش بازدیدکنندگان است. برای
وب سایتها خیلی مهم است که در صفحه اول نتایج جستجو گوگل به خصوص جزو سه
تا نتیجه طبیعی اول که ۵۸٫۴ درصد کلیکها را شامل میشود، قرار گیرند.
این جای تعجب نیست که وب سایتها با محصولات و خدماتی که بفروش
میرسانند بر سر رسیدن به رتبه یک نتایج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال
کلمه کلیدی رقابتی “بیمه خودکار” ۱٫۵ میلیون جستجوی گوگل را در ماه به خود
اختصاص میدهد، این بدین معنی است که ۳ جایگاه اول ۵۸٫۴ درصد بازدیدکنندگان
و خود جایگاه اول ۳۶٫۴ درصد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص میدهد. این
مسئله برای خیلی از سایتها سودمند است که در بالای نتایج جستجو قرار گیرند
به خصوص آنهایی که با افزایش ترافیک سایت به تعداد مشتریانشان اضافه
میشود.
یک مطالعه دیگر نشان میدهد جستجو کنندگان خیلی دوست دارند روی
پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک کنند؛ این مطالعه مشخص میکند ۷۲٫۳ درصد
کاربران گوگل روی پیوندهای طبیعی نتایج جستجو کلیک میکنند و تنها ۲۷٫۳
درصد کاربران روی پیوندهای لیستهای پرداخت شده کلیک میکنند. این یکی دیگر
از دلایلی است که شرکتها تاثیر سئو را دانسته و حاضر هستند برای آن زمان و
هزینه صرف کنند.
بطور کلی اهداف سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:
- در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.
- باعث ایجاد برند می شود.
- باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.
- باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
- باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
- بهترین ابزار برای تبلیغات است.
تکنیکهای سئو:
در پاسخ به تکنیکهای سئو چیست باید گفت به راهکارهایی که منجر به
ارتقا سایت میشود تکنیک سئو گفته میشود.تکنیکهای سئو را می توان به دو
گروه عمده تقسیم می شود:
- تکنیکهایی که موتورهای جستجوگر آنها را برای یک طراحی خوب پیشنهاد میکنند و تایید میکنند.
- تکنیکهایی که موتورهای جستجوگر آنها را تایید نمی کنند. تکنیکهای
سئو کلاه سفید شامل تکنیکهایی است که خود موتورهای جستجو تایید کرده و
برای بهبود سئو پیشنهاد میدهند. این روشها در دراز مدت تاثیرگذار بوده و
پایداری بالایی دارند.
تکنیکهایی که موتورهای جستجو شما را از
آنها منع کردهاند و درصورت مشاهده سایت شما را جریمه کرده و از نتایج خود
حذف میکنند را سئو کلاه سیاه مینامند.
موتورهای جستجوگر سعی بر آن دارند تاجایی میشود از تاثیرات تکنیکهای سئو کلاهسیاه بکاهند.
تکنیک سئو کلاهسفید چیست؟!
به تمامی تکنیکهای سئو که مورد قبول موتورهای جستجوگر هست و هیچ فریبی
در آنها استفاده نشده در دسته تکنیکهای سئو کلاهسفید قرار میگیرند.
تکنیکهای سئو کلاهسفید در بخش راهنمای موتورهای جستجو گفته می شود،
خلاصه این تکنیکها ایجاد متحوا برای کاربران نه برای موتورهای جستجوگر و
بعد از ساخت چنین محتوایی راه را برای خزش خزنده موتورهای جستجوگر باز
بگذارد تا خزنده براحتی بتواند آن را ایندکس کند و محتوا را بفهمد.
تکنیک سئو کلاهسیاه چیست؟!
به تکنیکهایی سئو کلاهسیاه گفته می شود که یا توسط موتورهای جستجوگر رد و غیر مفید حساب می شوند و یا همراه با فریب هستند.
کلمات کلیدی: استفاده بیش از حد کلمات کلیدی مورد نظرتان در محتوای
سایت به هدف بهبود وضعیت سئو، موجب جریمه شدن صفحه از طرف گوگل خواهد شد،
بطور معمول براساس اصول سئو میزان حضور کلمه کلیدی شما در یک نوشته نباید
بیش از ۴٫۵ درصد از کل متن باشد.
cloaking: ارائه محتوای متفاوت به بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو با
استفاده از روشهای کدنویسی. این کار یکی از تکنیکهای رایج برای کسب پیج رنک
گوگل تقلبی به شمار میرود.
محتوای پنهان: پنهان کردن بخشی از محتویات سایت از دید بازدیدکنندگان
که حاوی کلمه کلیدی مورد نظر باشد، این کار معمولا برای افزایش درصد حضور
کلمات کلیدی و به امید بهبود سئو انجام میگیرد که در حال حاضر گوگل بشدت با
آن برخورد خواهد کرد.
تبادل لینک: صفحاتی که صرفا برای تبادل لینک با دیگر سایتها ساخته
میشوند و هدف از آنها کسب بک لینک بیشتر برای سایت است. در تطر داشته باشید
که بک لینک ضعیف و غیرمرتبط با سایت شما میتواند بر سئو شما تاثیر منفی
بگذارد.
سئو درون صفحه چیست ؟ (On Page SEO)
سئو درون صفحه به کنترل مستقیم کدها و یا محتویات وب سایت شما اعم از
متن، تصویر، پیوند و … مرتبط میشود؛ به طور کلی هر چیزی که در سایت خود
بارگذاری میکنید مربوط به SEO On Page میشود. این روش پایه تمام تلاشهای
بهینهسازی است زیرا جایی است که شما بیشترین کنترل را روی آن دارید. هر
گونه تغییری را که شما در محتویات سایت خود ایجاد مینمایید در نتایج جستجو
تاثیر گذار خواهد بود بنابراین خیلی مهم است که روش SEO On Page بدرستی
قبل از روش SEO Off Page انجام شود.
سئو بیرون صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)
بر خلاف روش SEO On Page که توسعه وب سایت با کنترل مستقیم بالایی
انجام میشد، روش بهینه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهایی است که در
خارج از وب سایت شما انجام میشود؛ این شامل تمام چیزهایی است که میتواند
در بدست آوردن رتبهبندی بالای سایت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول
در بدست آوردن پیوند دهندگان (پیوندهایی که از سایتهای دیگر به سایت شما
اشاره میکنند) متمرکز میشود سپس با استفاده از روشهایی که در خارج از وب
سایت انجام میشود به بهینهسازی موتور جستجو میپردازد.
SEO Off Page یک فرآیند نامحدود است که توسط مهندسین سئو در جهت بدست آوردن پیوند دهندگان، اداره میشود.
شاخص گذاری کردن در سئو:
موتورهای جستجوی پیشتاز همچون Yahoo!،Google و Bing از خزندهها جهت
یافتن صفحات برای نتایج جستجوی الگوریتمیک استفاده میکنند. صفحاتی که از
داخل باقی صفحات ایندکس شده توسط موتورهای جستجو Link شدهاند نیاز به
ارسال به موتور جستجو نداشته و بصورت خودکار پیدا میشوند. بعضی از
موتورهای جستجو ازجمله!Yahoo سرویس پولی ارسال را پیاده میکنند که
استفاده از خزندهها را هم بصورت مجموعهای از قیمتها و نیز بصورت سیستم
بها به ازاء هر Click، اجرا میکند. این برنامهها معمولا قرارگیری در بانک
اطلاعاتی موتور جستجو را ضمانت کرده و در قبال رتبهای مشخص برای صفحه در
لیست نتایج جستجو ضمانتی نمیکنند. دو فهرست اصلی اینترنتی یعنی Yahoo
Directory و Open Directory Project، هردو نیاز به ارسال دستی و بررسی
انسانی دارند.Google ابزاری به نام Google Webmaster Tools ارائه میدهد که
در آن میتوان نقشه سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان
ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق
دنبال کردن Linkها پیدا نمیشوند، اطمینان حاصل نمود. خزندههای
موتورهای جستجو میتوانند به عوامل مختلفی در هنگام خزیدن در یک سایت توجه
کنند. تمامی صفحات ایندکس نمیشوند. همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت
میتواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزندههای موتورهای جستجو باشد.
امروزه بسیاری از شرکتهای مطرح در دنیا به بررسی و اجرای خدمات سئو برای
شرکتهای مختلف مشغول هستند.
صفحه فرود یا landing page
یکی از فاکتورهای مهم در خصوص سئو مشخص کردن صفحات فرود یا landing page است.
انتخاب کلید واژههای مناسب
انتخاب کلید واژههای مناسب یکی از فاکتورهای مهم در این رابطهاست که
بایستی توسط دارندگان وب سایت و برنامه نویسان در نظر گرفته شود. در واقع
انتخاب کلید واژه مناسب بر اساس رفتارهای مخاطب شما در اینترنت و نحوه
جستجوی کلمات توسط او صورت میگیرد. شما باید بدانید که مخاطب شما چه
رفتارهایی از خود نشان میدهد و به دنبال چه کلماتی جستجو میکند و سپس بر
اساس نیازهای او اطلاعات مفید در سایت قرار دهید.
جلوگیری از اجرای خزندهها در صفحات
وبمسترها برای جلوگیری از نتایج ناخواسته در شاخصهای
جستجومیتوانندعنکبوتهایی توسط فایل استاندارد robots.txt که در فهرست ریشه
دامنه ذخیره میشود، بسازند که فایلها و فهرستهای خاصی را مورد خزیدن
(Crawl)قرار ندهد.
تولید محتوای جدید و کاربرپسند
یکی از کارهای مهمی که وب مسترها برای بهینهسازی سایت خود و یا
سایتهای دیگران انجام میدهند تولید محتوای مناسب و جدید برای آن سایت
میباشد. محتوای مناسب علاوه بر اینکه بازدید یک سایت را بالا میبرد
اعتبار سایت را نزد موتورهای جستجو افزایش میدهد و میتوانید لینکهای
طبیعی برای سایت ایجاد کند.
هزینه های سئو:
اگر کسی به شما گفته که سئو به تنهایی شما را مولتیبیلیونر میکند یا
اگر کسی گفته کار آسانیست یا بالعکس شخصی به شما گفته که بود و نبود سئو
یکی است، دروغ گفته!
سئو نه ساده است و نه سخت. نه به تنهایی باعث موفقیت وبسایت شما
میشود نه بدون آن، موفقیت وبسایت ممکن خواهد بود. در یک کلام: شما باید
سئو را به شکل مدیریت شده و با استراتژی بلند مدت پیگیری کنید و در عین
حال، دلخوش و دلبسته به این نباشید که سئو معجزه کند.
هزینههایی که باید برای سئو بپردازید، به گمان من، بیشتر از هزینهی
مالی، هزینهی فکری و هزینهی زمانی است. اگر عجله دارید، به فکر شغل دیگری
باشید. سئو کار یکی دو ماه نیست و صبر، تداوم و تیزهوشی میخواهد. اگر
وبسایتی دارید که تاکنون اصلا به فکر بهینهسازی آن نبودهاید، خب، اشتباه
بزرگی کردهاید! اما اگر باز هم همینطور بیخیال سئو بمانید، اشتباه
بزرگتری مرتکب شدهاید.
وقت صرف کنید و مقالات مختلف را مطالعه کنید. قدم به قدم جلو بروید و
نظرات متفاوت را بشنوید. به یک وبسایت و یک مرجع اکتفا نکنید. اگر این
مقاله را در مورد سوال سئو چیست مطالعه میکنید، دیگر وبسایتهای مشابه را
نیز برای این سوال جستجو کنید. علاوه بر آن به حرفهای همه گوش نکنید!
سوا از سطح دانش نویسندههای مطالب، گاها استراتژی یا تکنیکی برای سئو در
گذشته به خوبی جواب میداده که امروز دیگر آن تاثیر سابق را ندارد. از این
رو پیشنهاد میکنم، همچنان که در بسیاری مشاغل امروز، تسلط بر زبان
انگلیسی اگر مسالهی اصلی نباشد، قطعا باعث پیشرفت بیشتر و بهروزتر
میگردد، به شکل مداوم به وبسایتهای بهروز و تقریبا مرجع برای مسائل سئو
مراجعه کنید و اگر لازم است، برای همین یک قلم کار هم که شده زبان انگلیسی
خود را تقویت کنید.
بازاریابی و درآمد زایی از سئو:
پس از اینکه شما با صبر و دقت و به نوعی استقامت در بهینهسازی
وبسایتتان پیشرفتید، آنگاه فصل درو میرسد. اگر پروسهی سئویی که در پیش
گرفتید، نقشهی راه صحیحی داشته باشد، شما از همان هفتههای اول، باید
نتایج آن را در کسبوکار خود مشاهده کنید.
گاها میشنویم که برخی از روی سادهانگاری ادعا میکنند که شما به جای
سئو میتوانید مثلا پاپآپ خریداری کنید و روزانه چندین هزار بازدیدکننده
داشته باشید؛ در صورتی که جذب هزار ورودی از موتورهای جستجو، زحمت بسیار
زیادی دارد.
این افراد اصولا با مفهوم بازدیدکنندهی هدف و تبلیغات هدفمند ناآشنا
هستند. شما به عنوان مثال با خرید پاپآپ، بازدیدکنندهی هدفمندی نخواهید
داشت و علاوه بر آن، باز مثلا در مورد پاپآپ، اشخاص بازدیدکننده معمولا در
کمتر از چند ثانیه، صفحهی بازدشده را میبندند.
در مورد بازدیدکنندهی هدفمند و تبلیغات هدفمند در آینده مطلبی خواهم
نوشت، اما به طور کلی، بازدیدکنندهی هدفمند یعنی فردی که مشخصا و از روی
تمایل به دنبال کسبوکار یا وبسایت شما میچرخد و این افراد هستند که
باعث رونق کسبوکار و وبسایت شما میشوند. و بهترین تبلیغات هدفمند، همین
سئو است که صحبتش را میکنیم. چرا که وقتی شخصی به دنبال کتابهای
الکترونیکی میگردد، طبیعیست که عباراتی مثل دانلود کتاب یا دانلود کتاب
الکترونیکی را جستجو کند و وقتی وبسایت دانلود کتاب شما، در این کلمات
بهینهسازی شده باشند، فرد مخاطب، دقیقا به چیزی که میخواهد میرسد. و
البته شما هم همینطور.
فرهنگ سئو در ایران:
رضا شیرازی : شاید فرهنگ سئو در ایران ارتباط مستقیمی با فرهنگ استفاده
مردم از فناوری های نوین و اینترنت داشته باشد. من به عنوان شخصی که در
سالهای اخیر با مشتریان داخل و خارج از ایران در کسب و کارهای مختلف ارتباط
داشته ام این تفاوت فرهنگی را شدیدا احساس میکنم و این موضوع یکی از
دغدغه های اصلی ذهنی من در چند سال گذشته بوده است.
به عنوان مثال در زمینه طراحی سایت زمانی که یک مشتری در کشوری مانند
کانادا می خواهد سفارش طراحی سایت داشته باشد، سفارش خود را از طریق یک طرح
RFP که شامل معرفی شرکت، اهدافی که دنبال می کند، تکنولوژی هایی که
علاقمند است از طریق آنها سایتش طراحی شود و نیازهایی که در وب سایت خود
دارد ارائه می دهد. حتی در صورتی که مشتری فوق اطلاعات فنی دقیقی در این
زمینه نداشته باشد از یک متخصص برای تهیه RFP فوق کمک می گیرد و بابت آن
هزینه پرداخت می کند. اما در ایران موضوع کاملا متفاوت است، در اکثر مواقع
افرادی که برای سفارش کار طراحی سایت تماس می گیرند تنها سوالی که می پرسند
در این جمله خلاصه می شود که هزینه طراحی سایت چقدر است؟ حتی زمانی که از
آنها سوال می شود که چه هدفی را از داشتن سایت دنبال می کنند، یا می خواهند
چه امکاناتی در سایت خودشان داشته باشند اطلاعات زیادی در این زمینه
ندارند و تا به حال راجع به این موضوع فکر نکرده اند!
همین اتفاق در مورد سئو هم می افتد و می توانم بگویم که در مورد سئو
وضعیت از این هم بدتر است، اکثر افراد شناخت واقعی نسبت به این علم ندارند و
بعضا درخواست های غیر منطقی و غیر واقعی نسبت به کار دارند، به عنوان مثال
من سال گذشته با مدیر کارخانه ای صحبت کردم که اصرار داشت که باید تمام ۱۰
نتیجه اول گوگل برای سایت او باشد و حاضر بود مبلغ کلانی هم برای این
موضوع بپردازد. یا بعضا افرادی هستند که می خواهند سایت آنها در تمام نتایج
گوگل اول باشند و چنین تصوری نسبت به سئو دارند.
متاسفانه در چنین جامعه ای دو اتفاق می افتد: عده ای با سو استفاده از
جهل مشتریان، درآمدهای کلان بدست می آورند و از طرف دیگر مشتریان چنین
سرویس هایی عمدتا به دلیل داشتن توقعات غیر واقعی و نداشتن دانش کافی در
این زمینه از شرکت ارائه دهنده خدمات ناراضی خواهند بود و البته در هر دو
حالت فوق پروژه های تحت وب به سرانجام لازم و کافی نمی رسند.
فرهنگ سازی کار بسیار مشکلی است که به سادگی صورت نمی پذیرد و هزینه
بالایی دارد، قطعا بهترین راه برای هر شرکت ارائه دهنده خدمات وب اعم از
سئو، طراحی سایت و یا خدمات هاستینگ مشخص کردن مشتری هدف و صرف نظر کردن از
بازار مشتریانی است که اطلاعاتی در این زمینه ندارند، زیرا هزینه فرهنگ
سازی بسیار زیاد است و نهایتا مشتری ممکن است به دلیل عدم داشتن دانش کافی
رضایتمندی لازم را علی رغم کیفیت بالای خدمات ارائه شده نداشته باشد.
البته با وجود تمام مشکلاتی که در بازار وب ایران وجود دارد، به نظر من
رشد فرهنگ وب در ایران در سالهای اخیر بسیار مناسب بوده گرچه هنوز هم
فاصله بسیار زیادی با سایر کشورها داریم.
حدود هشت سال پیش بود که برای تقویت تیمی که داشتیم تصمیم گرفتیم یک
نفر متخصص سئو استخدام کنیم، آن زمان در تمام انجمن های اینترنتی مرتبط با
طراحان سایت و برنامه نویسان و سایت هایی که در این زمینه وجود داشتند آگهی
استخدام ثبت کردم و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که در ایران فردی که
اطلاعاتی در این زمینه داشته باشد وجود ندارد! خوشبختانه در حال حاضر
کتابهای بسیار مفیدی در این زمینه به زبان فارسی وجود دارند و مقالات بسیار
زیادی در اینترنت یافت می شوند.
امیدوارم که با افزایش فرهنگ استفاده از فناوری و بخصوص سئو در ایران و
افزایش سطح فرهنگ عمومی در این زمینه نهایتا شاهد ارتقا سطح خدمات ارائه
شده در کشور و افزایش بازدهی سازمان ها و شرکت های داخلی باشیم. وب سایت آی
تی ایران و سایر سایت های اطلاع رسانی و خبری در زمینه فناوری اطلاعات می
توانند نقش بسیار بزرگی در ارتقا دانش جامعه نسبت به فرهنگ سئو و سایر
تکنولوژی های وب فارسی ایفا کنند و امیدوارم روزی برسد که فاصله ای میان
کشور ما و سایر کشورهای پیشرفته در زمینه استفاده مردم از تکنولوژی های روز
دنیا وجود نداشته باشد و بتوانیم بر روی لبه تکنولوژی دنیا حرکت کنیم.
معیار های جستجو:
زمانیکه عبارتی را جستجو می کنیم، برای اینکه بهترین نتیجه نمایش داده
شود، موتورهای جستجو از فاکتورهای زیادی بهره می برند که باعث می شود یک وب
سایت در رتبه یا رنک بالاتر و وب سایتی دیگر کم اهمیت تر نمایش داده شود.
برخی از این معیار ها عبارتند از:
- لینک ها: هر لینک به سایت ما از طرف یک سایت دیگر همانند یک رای مثبت به وب سایت ما دیده خواهد شد.
- کلمات کلیدی: الگوریتم های موتورهای جستجو، کلمات کلیدی سایت را یافته و با توجه به موقعیت آن ها اولویت بندی می کند.
- قدمت وب سایت: هر چه سن سایت بیشتر باشد، موتورهای جستجو اعتماد بیشتری به آن خواهند داشت.
- به روز رسانی: سایت هایی که زنده و دائما در حال تغییر محتوا هستند اهمیت بسیار زیادی نزد موتورهای جستجو دارند.
سوالات متداول در زمینه سئو:
چرا باید سایت خود را، سئو کنیم؟!
اهمیت سئو کردن سایت از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای
جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده میکنند.و اهمیت
سئو کردن جایی به اوج خود میرسد که اکثر مردم فقط به صفحهی اول نتایج
جستجو نگاه میکنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای
جستجو، این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحهی اول نتایج جستجو قرار
گیرد.
اهمیت سئو در چیست؟!
مهمترین ویژگی که سئو دارد، هدایت بازدید کننده هدفمند به سایت شما به
صورت رایگان است. کمتر روش بازاریابی اینترنتی به صورت رایگان را پیدا
خواهید کرد که افرادی را به سمت سایت شما هدایت کند که قصد خرید کالا و
خدمات سایت شما را دارند. گوگل نه تنها چنین کاری انجام می دهد بلکه آنها
را زمانی که به سایت شما هدایت می کند که در مرحله تصمیم گیری برای خرید
هستند و بنابراین بازدهی سئو بیشتر از تمام روش های تبلیغاتی دیگر است.
چه کسانی به سئو نیاز دارند؟!
هر سایتی که به دنبال تجارت پویایی است، باید وب خود را برای موتور
جستجو بهینه سازی کند. هدف یک وب سایت جلب بیشتر کاربران اینترنتی می باشد،
و مطالعات نشان داده است که بسیاری از کابران اینترنتی، وب سایت ها از
طریق موتورهای جستجوی پیدا کرده اند. اگر شرکت شما نظر به طراحی یک وب سایت
جدید یا طراحی پرتال و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید
برای پیشرفت باید SEO را در الویت قرار داد. به یاد داشته باشید که SEO شما
را در بازار معرفی می کند.
چه کسانی باید سئو را یاد بگیرند؟
فرآیند کارهای سئو به این صورت است که تمام اجزا یک وب سایت باید با در
نظر گرفتن اهمیتی که در زمینه سئو و تقابل با مخاطب سایت دارند برنامه
ریزی و پیاده سازی شوند. بخش اعظمی از سئو به نوع طراحی سایت بر می گردد و
بخش دیگر آن به نحوه تولید محتوا و عوامل خارجی. در واقع برای موفقیت یک
سایت در سئو حتی گرافیست سایت بهتر است با اصول آن آشنایی لازم را داشته
باشد، چه برسد به افرادی که میخواهند در سایت محتوا قرار دهند.
برخلاف تصور سئو علمی نیست که مختص به طراحان سایت و یا متخصصین سئو
باشد و آشنایی در حد کم برای تمام افرادی که با یک وب سایت درگیر هستند
لازم است.
فرآیند کارهایی که باید در زمینه سئو انجام شود،به چه صورت است؟!
فرآیندهایی که باید در زمینه سئو انجام شود از زمانی طراحی گرافیک و
چیدمان سایت شروع میشود، با نحوه کد نویسی و معماری سایت ادامه پیدا میکند و
با تولید محتوای مفید و مناسب تکمیل می شود. قطعا تولید محتوای مناسب بخش
مهمی از سئو است و پس از این مرحله فعالیت بر روی عوامل خارجی می تواند
موفقیت یک سایت را تضمین کند، از جمله این عوامل می توان به افزایش سرعت
لود شدن سایت، قدمت سایت، فعالیت در شبکه های اجتماعی و… اشاره کرد.
بنابراین سئو به همه جوانب سایت مربوط است.
تفاوت بین سئو ، بهینه سازی سایت و ارتقا سایت چیست؟!
در زبان انگلیسی عباراتی وجود دارند که در زبان فارسی چند عبارت معادل
دارند و با چند کلمه مختلف ترجمه شده اند. جالب اینجاست که پس از مدتی هر
کدام از این عبارات ترجمه شده در فارسی معنای مختلفی به خود میگیرند! در
واقع عبارات سئو ، بهینه سازی سایت و ارتقا سایت همگی معادل عبارت SEO به
انگلیسی هستند که مخفف Search Engine Optimization است.
البته اگر شما با یک انگلیسی زبان حرف بزنید و SEO را سئو تلفظ کنید
هرگز متوجه نخواهد شد که منظور شما چیست، زیرا در واقع تلفظ درست SEO عبارت
اس ای او می باشد. بنابراین کلمه سئو در هیج جای دنیا به گوش فعالان و
متخصصان این زمینه آشنا نیست!
آیا سئو سایت فعالیتی است که پس از مدتی خاتمه می یابد؟!
خیر، سئو یک فعالیت دائمی و دراز مدت است. در طول زمان الگوریتم های
گوگل تغییر می کند، وضعیت رقبای شما متفاوت می شود و نیازهای شما نیز تغییر
می کند. بنابراین سئو یک بخش اساسی و دراز مدت در هر سایت اینترنتی است.
چرا موتور های جستجو نمی توانند سایت شما را بدون سئو کشف کنند؟!
موتور های جستجو باهوش هستند اما هنوز نیازمند کمک هستند.موتور های
اصلی همیشه در حال ارتقاء تکنولوژی برای کشف بیشتر و بهتر وب و انعکاس آن
به کاربران هستند.به هر حال ، همیشه یک محدودیت برای نتایج موتور های جستجو
وجود دارد.همانطور که SEO (بهینه سازی وب) می تواند برای شما بازدیدکننده
های زیادی را فراهم کند در طرف مقابل با یک حرکت اشتباه توسط شما می تواند
سایت شما را از موتور ها پنهان کند و احتمال شناسایی سایت شما را به حداقل
برساند.
سئو همچنین در ارتقاء رتبه ی سایت تاثیر بسزایی دارد بنابراین محتوای
سایت شما می تواند در اولویت های بهتری برای کشف شدن قرار بگیرند.اینترنت
در حال پیشروی به سوی رقابتی شدن است پس داشتن یک درک صحیح از سئو و روش
های ارتقا آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.
کلمه ی سئو پیچیده است اما کاربران می توانند به راحتی مفهوم آن را درک
کنند.حتی ذره ای دانش بیشتر در این موضوع می توانند بسیار حائز اهمیت
باشد.
اولین قدم برای یادگیری سئو چیست؟!
در اولین مرحله پیشنهاد میکنم مقالات مختلف موجود در اینترنت و
کتابهایی که در این زمینه منتشر شده است را مطالعه کنید. همواره سعی کنید
به صورت علمی به موضوع نگاه کنید و ساختار موتورهای جستجو و عواملی که در
رتبه بندی دخیل هستند را به خوبی و با دید منطقی یاد بگیرید. پس از این
مرحله با انجام آزمایشات علمی بر روی سایت های آزمایشی و همچنین راه اندازی
سایت و بهبود وضعیت آن می توانید به صورت عملی با دنیای سئو درگیر شوید.
سئو کار یا متخصص سئو کیست؟!
متخصص سئو به کسی گفته میشود که پاسخ دقیقه به سوال سئو چیست دارد و
به تمامی فعالیت هایی که در زمینه بهینه سازی سایت باید انجام شود احاطه
کافی داشته باشد و از الگوریتمهای موتورهای جستجوی برتر همچون گوگل آگاهی
کافی داشته باشد تا بتواند صفحه وب منتخب برای عملیات سئو را بر طبق خواست
خود در رتبههای بالاتر قرارد دهد.
شعر /ترانه /ادبیات / نقد و تحلیل ادبی و بررسی /کارگاه شعر / داوری شعر /دكلمه اشعار / مصاحبه ی هنری