- صفحه اصلي قالب گراف
- انجمن
- آپلود سنتر
- تبليغات
- ورود
- عضويت
- خوراک
- نقشه
- تماس با ما
- ارسال پيام به مدير در انجمن ghalebgraph@gmail.com\09394943902
بخش دوم از سلسله مقالات پیوند غدیر و مهدویت:
مراتب بیعت :
بيعت سه گونه تحقق ميپذيرد : بيعت قلبي ، زباني و ظاهري .
بيعت قلبي ، شرط اصلي
مرحوم صاحب مكيال
بيعت قلبي را چنين معنا مي كنند:
« تصميم قلبي محكم و ثابت بر اطاعت امام و ياري او با نثار
جان ومال .»(1)
وقتي به ولايت امام معترف و معتقد باشيم ، طبيعتاً پذيرفتهايم
كه او از ما به ما سزاوارتر باشد . او را صاحب ومالك اصلي دارايي خود دانستهايم وآنچه در دست داريم را فضل او و امانت او ميدانيم . اينگونه
علاوه بر اينكه گوش به فرمان او و دست به خدمت او و پيگير دستور اوييم ، آنچه
داريم در راه او صرف ميكنيم . اگر امام يار بخواهد ،ما جان نثاريم و اگر از
مالمان طلب كند ، به پايش ميريزيم . اگر اين آمادگي و عزم قلبي در ما ايجاد شده
باشد ، يقيناً با قلب خويش اين بيعت را انجام دادهايم . اينگونه بيعتي ، شرط
اساسي و پايهاي عهد و ميثاق است و اگر اينگونه عهد سپاري و پيمانبندي در روح وقلب ما شكل بگيرد ، ركن اصلي بيعت را به دست آوردهايم.

بيعت زباني و ظاهري
پس از اين آمادگي
روحي است كه زبان ما به اقرار اين عهد مي آيد و اين پيمان بستن را آشكارا نشان ميدهد
و ابراز مي كند. همانگونه كه در اعمال روز غدير اين دعا نقل شده است:
اللهم سمعنا و
اطعنا و اجبنا داعيك بمنك ...
فإنا يا ربنا آمنا بمنك و لطفك اجبنا داعيك
واتبعنا الرسول و صدقناه و صدقنا مولي المومنين ...(2)
خدايا ! شنيديم و اطاعت نموديم و دعوت كنندهات را به فضلت
اجابت كرديم ...
پس از اي پروردگار ما ! ما ايمان آورديم و به لطف و فضل
خودت دعوت كنندهات را اجابت كرديم و از رسول تبعيت نموديم و او را و مولاي مومنان
را تصديق كرديم .
اما اقرار به زبان و نيز بيعت ظاهري - كه همان مصافحه و دست
دادن با امام است - شرط تحقق بيعت نيست ، اين بيعت قلبي است كه بر همهي ما واجب
است و با ايمانمان پيوند دارد . چون ايمان ، همان پاي بندي دل و تسليم جان در
مقابل فرمان و دستور امام مي باشد . پس بيعت زباني وظاهري ، نشانهي تماميت و بروز
و ظهور بيعت است ونبود امكان اين دو به خاطر نبود ما در غدير باعث نمي گردد
لزوم اين پيمان بستن از ما برداشته شود و امكان آن از ما سلب گردد.
درهر روزگاري ميتوان قلباً با پيامبر و امام بيعت نمود و
نيز نيكوست كه با به كارگيري دعاهاي رسيده از جانب معصومين عليهم السلام اين پيمان
سپاري را به زبان آوريم . اگر چه از اين كمال بزرگ محروميم كه دست در دست مولايمان
بگذاريم و در منظر و محضر او به او قول بندگي دهيم . به هر روي اين بيعت بر گردهي
ماست و ما از طرف پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله از طرف خداوند مأمور به گرفتن
اين بيعت شدند .

تقيّد پيامبر صلي الله عليه و آله برگرفتن بيعت
پس مأمورم از شما
بيعت بگيرم و با شما دست بدهم بر اينكه قبول كنيد آنچه از طرف خداوند عزوجل ،
دربارهي اميرالمومين و جانشينهاي پس از او آوردهام – كه آنها از نسل من و اويند
- امامتي است كه فقط در آنها به پا خواهد بود(3)... پس اي مردم ! باخدا ، من ، علي
– اميرالمومنين - و حسن و حسين و ائمه بيعت كنيد....(4)
ما هم بيعت كنيم ؟
وقتي يقين داريم كه مخاطب اين فرمان تنها ساكنان بركهي خم
نيستند ، و هنگامي كه مطمئنيم براي حركت در مسير خداشناسي و دينداري بايد به اين
دعوت پيامبر لبيك بگوييم ، آن وقت اين وظيفه بيشتر نمايان مي شود . هر چند دست
دادن باپيامبر در همهي روزگاران مقدور نيست ، اما همه وظيفه داريم در هر زماني
بااطاعت از فرامين نبوي و علوي دست بيعت به سوي پيامبر داراز كنيم و با پذيرش
ولايت خدا و اوليايش اين عهد را به گردن بگيريم .