بررسی افت قیمت خودرو در ایران
سفارش تبليغات در انجــمن قالب گراف ورود به تاپيک اطلاعيه هاي تابستانه قالب گراف
امور گرافيکي و کدنويسي وب خود را به جي جي ميزبان بسپاريد
نام کاربري : پسورد : فراموش
افزایش قیمت به روز خودرو در حدود یک سال اخیر به یکی از
اتفاقات روزمره زندگی ایرانیان تبدیل شده است. اتفاقی که بسیاری از افراد
به جای اعتراض به آن به ساختن لطیفه و شوخی اکتفا کرده و بازار خودرو را به
حال خود واگذاشته‌اند. اما در این آشفته بازار بنگاه‌های معاملاتی بی خریدار مانده‌اند و سرمایه‌ای راکد که نمی‌توان
آن را تبدیل به خوراکی برای خانواده کرد. با این حال در آبان 99 بازار
خودرو در نتیجه شروع مناظرات انتخاباتی آمریکا دچار لرزش شد و قیمت‌ها چند درصدی کمتر شدند. اما سوال اینجاست که این لرزش تنها مربوط به یک مانور است یا با زلزله‌ای واقعی طرف هستیم؟




افت قیمت به روز خودروها در هفته اخیر چگونه بوده است؟


در شرایطی که بسیاری از خودروهای داخلی در فاصله شهریور تا مهر 99 افزایش قیمتی بی‌سابقه را تجربه کردند، شروع آبان برای خریداران خودرو کمی خوش‌یمن‌تر
بود و بیشتر خودروها افت قیمت 10 تا 30 میلیونی را تجربه کردند. کاهش قیمت
سکه و ارز در شروع آبان تاثیر خود را بر قیمت خودرو نیز گذاشت و باعث شد
که نمودارهای قیمت به روز خودرو صعود را کنار گذاشته و به سمت دامنه حرکت
کنند. البته نمی‌توان به این شیب نزولی امیدوار بود اما می‌توان آن را نویدی برای آینده‌ای با پراید زیر 100 میلیون دانست.


در مهر ماه 99 قیمت پراید از مرز 120 میلیون تومان گذشته و با
ثبت رکورد 128 میلیونی خود را به جمع خودروهای لاکچری رساند. پژو 206 تیپ 2
نیز از مرز 200 میلیون گذشت و پژو 206 تیپ 5 هم وارد کانال 300 میلیون
تومانی شد. سمند نیز از این قافله عقب نمانده و با ثبت قیمت 230 میلیون
تومانی رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. اما شروع آبان سرنوشت دیگری را
برای خودروهایی که تخته گاز در حال پیشروی بودند رقم زد. در هفته اخیر
پراید با افت قیمت 18 میلیونی به 110 میلیون تومان رسید. سمند نیز 15
میلیون تومان عقب کشیده و به 215 میلیون رسید. پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 هم به
ترتیب افت قیمتی 25 و 27 میلیونی را تجربه کردند.

هرچند که این میزان کاهش قیمت به روز خودرو در بازاری که در چند ماه اخیر تنها رشد قیمت را به خود دیده بود، بی‌سابقه است. اما برای هنوز برای خریداران خبر خوشی محسوب نمی‌شود. چرا که بسیاری از افراد هنوز قدرت خرید این خودروها را نداشته و در حسرت سوار شدن بر آن‌ها روزهای خود را سپری می‌کنند. اما موضوع اینجاست که خریدارانی که قادر به خرید خودرو هستند نیز اقدامی نمی‌کنند. چرا که در انتظار افت قیمت بیشتری هستند.



نکته قابل توجه دیگر اینجاست که در بازار فعلی خودرو حداقل دو
مرجع برای تعیین قیمت به روز خودرو وجود دارد که شامل کارخانه سازنده و
بازار آزاد خودرو است. اختلاف قیمتی این دو مرجع به حدی زیاد است که بسیاری
از خریداران شرکت‌ در قرعه‌کشی‌های ایران خودرو و سایپا را به خرید خودرو از بازار ترجیح می‌دهند. قرعه‌کشی‌هایی که تعداد ثبت‌نام کنندگان در آن چند هزار برابر تعداد خودروها بوده و موعد تحویل آن‌ها سال 1400 اعلام شده است. این تفاوت قیمت ناشی از سیاستی است که نرخ‌گذاری دستوری نام دارد. سیاستی که نظارت بر قیمت به روز خودرو را تنها به کارخانه محدود کرده و به بازار اجازه می‌دهد بدون هیچ مانعی تا حد امکان قیمت‌ها را بالا ببرد.

ادامه مقاله در سایت پارسی نیوز

تشکر شده:

1 کاربر از sarminiiii به خاطر اين مطلب مفيد تشکر کرده اند: telegram /

پاسخ ها

براي نمايش پاسخ جديد نيازي به رفرش صفحه نيست روي تازه سازي پاسخ ها کليک کنيد !



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.